Deloitte Partner Service: Fra silo til samarbejde som et hold
Michaela Roland og hendes team fungerede okay sammen, men arbejdede mere i siloer end mod fælles mål. Efter et intenst udviklingsforløb har teamet nu et effektivt samarbejde, hvor alle arbejder mod samme mål, tør dele fejl og bede om hjælp. Og så har de det sjovere.
"Vi var et ungt team med flere nye medarbejdere, og jeg var ny leder. Derfor havde vi brug for at lære hinanden at kende, at bliver bedre til at kommunikere og samarbejde på tværs i hverdagen."
Resultaterne i tal
Hvordan fungerer jeres samarbejde på en skala fra 1-10?
Før 5
Efter 9
I hvor høj grad arbejder teamet i samme retning og mod fælles mål?
Før 6
Efter 9
Hvad var udfordringen?
Michaela Rolands vision er at lede et hold af medarbejdere, som alle vil have fat i, men som bliver, fordi de har det så godt. Hun ønskede sig derfor, at det forholdsvis nye team Partner Service fik skabt et stærkere fællesskab og et tværgående samarbejde, hvor alle arbejdede sammen som et hold – i samme retning og mod fælles konkrete mål. Teamet skulle være med til at definere deres fælles rolle, hvordan de ville samarbejde, og hvilken service og opgaver afdelingen skulle levere. Og så var der et stort potentiale for at udvikle kommunikation og sparring i teamet.
Skræddersyet proces – udviklet i samspil
På en snak over telefonen fik vi afklaret Michaela Rolands mål med teamudviklingen, og vi kom så med et forslag til en intensiv proces, hvor teamet på bare én måned fik skabt et helt nyt fundament for deres samarbejde og en klar fælles retning og mål.
Inden den første session fik både leder og team en række spørgsmål, så vi kendte udgangspunktet og løbende kunne justere processen i forhold til teamets udvikling, styrker og udfordringer.
Teamet arbejdede selv med at implementere deres aftaler mellem sessionerne, så de fra første session kom i gang med at handle på deres beslutninger og ændre deres kommunikation og måde at samarbejde på.
Den intense opstart blev fulgt op med 2 sessioner, hvor teamet fik løbende støtte til at implementere deres nye adfærd, justere deres mål og sætte nye.
Derudover indeholder processen 1:1 ledercoaching til Michaela Roland, så hun løbende har støtte til at udvikle sit lederskab og hjælpe teamet med at implementere deres aftaler.
Resultaterne af indsatsen
Drive, motivation og et team, hvor alle tager ansvar og er proaktive. Partnerservice er i dag et team, der ved, at de har hinanden, og det gør, at de står stærkt i udfordringer og samarbejder sig igennem dem ved at hjælpe hinanden. De har fået:
- Et mere effektivt samarbejde og højere kvalitet i opgaverne
- Nye samarbejdspraksisser med fælles møder, feedback og fejringer af succeser
- Større villighed til at være sårbar, dele fejl og lære af dem frem for at skjule dem
- Nemmere onboarding af nye kolleger
En uforudset bonus ved udviklingsforløbet var, at Michaela Roland lærte rigtig meget om sig selv som leder og om sine medarbejderes forskellige udviklingspotentialer, så hun kan blive endnu bedre til at lede sit team.
Om Michaela og Partner Service Teamet
Michaela Roland er leder for Partner Service, og sammen med sine 8 kolleger skal hun understøtte indehaverne i Deloitte Danmark med regnskabsmæssige opgaver og services. Teamet er fordelt på Deloittes adresser i København og Aarhus og servicerer partnere i hele landet.